Op woensdag 9 januari 2019 is in Amsterdam Zuidoost een heuse Kindercommissie geïnstalleerd. De speciale commissie bestaat uit twaalf leerlingen uit groep 7. De kinderen zijn afkomstig van verschillende basisscholen.
Taak Kindercommissie
Tijdens een pilot van zes maanden mogen de leerlingen meepraten over wat er volgens hen in Amsterdam Zuidoost moet gebeuren. De zes scholen die aan de pilot meedoen zijn: De Rozemarn, Shri Laksmi, De Blauwe lijn, De Bijlmerhorst, 16e Montessori en Het Gein. De Kindercommissie geeft gevraagd én ongevraagd advies aan het dagelijks bestuur van het stadsdeel.
Challenge
Er hoort ook een challenge bij de pilot. Iedere school maakt een plan om de omgeving te verbeteren in hun gebied of in het hele stadsdeel Zuidoost. Het kan bijvoorbeeld gaan om onderdelen voor een speeltuin. Maar ook om het tegengaan van zwerfafval of het verminderen van eenzaamheid. De Kindercommissie kiest daarna het beste voorstel. Het stadsdeel voert vervolgens dat voorstel uit.
Vergaderingen Kindercommissie
De eerste vergadering was op woensdag 9 januari. Tijdens de eerste vergadering stelden de speciale commissieleden zichzelf voor. Ook hebben zij een speciale verklaring afgelegd en leerden zij over de vergaderregels. Iedereen kan de vergaderingen van de Kindercommissie bijwonen. Ze zijn in het stadsdeelkantoor Zuidoost aan het Anton Komplein nummer 150. De vergaderingen vinden steeds plaats tussen 14:30 en 17:00 uur op de woensdagen 13 februari, 13 maart, 10 april, 8 mei en 29 mei 2019.
Jeugdparticipatie
Het is belangrijk dat kinderen zelf kunnen meepraten en meedenken over onderwerpen die zij belangrijk vinden. De Kindercommissie is een mooi initiatief om kinderen hun stem te laten horen. De kinderen leren door hun deelname vaardigheden waarmee zij op school en in de samenleving actief kunnen meedoen en meedenken. Zo leren zij onder andere te debatteren, actief te luisteren, hun mening te onderbouwen en respectvol met elkaar om te gaan. Het is van harte toe te juichen dat andere gemeenten dit voorbeeld van jeugdparticipatie ook volgen. Op die manier kunnen kinderen actief worden betrokken bij de samenleving en de besluitvorming.